Werkend in een grote organisatie met de insteek dat haar IT een fabriek is: eenduidig - gestandaardiseerd - kosteneffectief (en als dit doorslaat bureaucratisch) is het zoeken naar flexibiliteit. Om flexibiliteit en vernieuwing / verandering te faciliteren is een voorportaalf-unctie noodzakelijk.
Via deze voorportaalfunctie kunnen nieuwe technieken, producten, platformen, klanten, organisatieonderdelen worden omgevormd om in de fabriek te worden opgenomen. Ook als naportaalfunctie is dit model bruikbaar voor bijvoorbeeld outsourcing.
In metaforenen is de voorportaal-functie vergelijkbaar met een banketbakkerij / maatpak en de reguliere lijn organisatie met een koekjesfabriek / confectectie.
Mijn insteek voor goede dienstverlening is veelal "het moet je kindje zijn/worden .....". Deze vorm van betrokkenheid zie je wel in de banketbakkerij maar niet/minder in de koekjesfabriek. De confectie / koekjesfabriek dienstverlening is niet voor iedere business toepasbaar. Custumer intimacy / business kennis zal plaats maken voor platform gerichtheid (focus op de schakels ipv de keten).
De service requirements als ability-to-act, innovatiesnelheid, korte lijnen zijn vaag en niet in efficiency termen te vervatten maar zijn wel van toepassing op een voorportaalfunctie:
No comments:
Post a Comment